Tein tuossa pienenä välityönä palmikkoneulepannan, josta suunnittelin silmukoivani päät yhteen. Ennen aloittamista sain nopean ajatuksen, että voisinkin videoida tämän vaiheen teille, jos siitä olisi jollekkin iloa. Kameraankin olen saanut hankittua kolmijalan, niin ei tarvinnut pyytää ketään kuvaamaan. Suurinta ponnistelua vaati ehkä se, että sain sanottua jotain videolle, minä kun kammoan omaa ääntäni tuolla tavoin kuunneltuna. Se kuulostaa niin hölmöltä ja vieraalta. :D Selvisinpä sitten siitäkin, ja loppujenlopuksi videon teko oli ihan mukavaa puuhaa.

Silmukointi neulomalla

Neuloen silmukointi on mielestäni huomattavan paljon helpompaa kuin neulalla. Tällä tavalla toki silmukoiden pitää olla puikoilla, eli pääteltyjen reunojen silmukointi ei onnistu näin. Jos siis jo työtä aloittaessasi tiedät silmukoivasi päät lopulta yhteen, kannattaa aloittaa työ väliaikaisella aloituksella, jotta saat aloitusreunankin silmukat näppärästi takaisin käyttöön.

Neuloen silmukoinnissa pidetään puikkoja vierekkäin ja työskennellään kolmannella puikolla. Lanka kannattaa katkaista melko pitkältä, jottei se vahingossakaan pääse loppumaan kesken. Aina, kun silmukka neulotaan, lanka vedetään sen läpi! Ennen varsinaista silmukointia neulotaan etummaiselta puikolta 1o ja taaemmalta puikolta 1n. Varsinainen silmukointi tapahtuu seuraavasti:

  1. Neulo etummaiselta puikolta 1n.  Pudota silmukka puikolta.
  2. Neulo etummaiselta puikolta 1o. Jätä silmukka puikolle.
  3. Neulo taaemmalta puikolta 1o ja pudota silmukka.
  4. Neulo taaemmalta puikolta 1n ja jätä silmukka puikolle.

Toista kohtia 1-4 niin kauan kuin silmukoita riittää. 

Toivottavasti videosta on jollekkin apua, mielelläni otan vastaan kommentteja siitä. Olisiko muille ohjevideoille tarvetta ja kiinnostusta? Mille?

Kiitos. ❤

2 comments on “OHJE: Silmukointi neulomalla”