Tein lomani aikana koiralle kaulurin, ja kirjoittelin siihen myös ohjeen. Ohjeessa kauluri päätellään joustavasti, ja koska kaikki eivät tätä tapaa osaa, päätin ohjeistaa sen ennen kauluriohjeen julkaisua. Toki ohjeita löytyy myös netistä muualtakin, mutta halusin toteuttaa ohjeen myös itse. Yksinkertaisudessaan joustava päättely tehdään tavalliseen tapaan ylivetopäättelynä, mutta ennen silmukan neulomista puikolle tehdään langankierto. Muistisääntönä se, että langankerto lähtee aina samasta suunasta, kuin neulottava silmukka. Eli jos teet nurjan silmukan, jossa lanka tuodaan työn eteen, myös langankierto suuntautuu edestä taakse. Oikea silmukka neulotaan lanka työn takana, joten langankierto suntaa takaa eteen.

Ohjevaihtoehtona löytyy sekä kuvat, että video. Ensin kuvalliset ohjeet oikeaan silmukkaan, sitten nurjaan, ja viimeisenä video molemmista.

  1. Ensimmäisen neulotun silmukan jälkeen tehdään langankierto takaa eteen.
  2. Neulo seuraava silmukka oikein.
  3. Vedä puikolla oikeanpuolisena oleva silmukka yhdessä langankierron kanssa äsken neulotun silmukan yli.
  4. Oikean silmukan päättely valmis!

  1. Yksi neulottu silmukka puikolla. Ennen nurjaa silmukkaa tehdään langankierto edestä taakse.
  2. Neulo seuraava silmukka nurin. Puikolla on nyt kaksi silmukkaa, joiden välissä on langankierto.
  3. Vedä oikeanpuolimmainen silmukka yhdessä langankierron kanssa viimeksi neulotun nurjan silmukan yli.
  4. Valmis, joustavasti päätelty nurja silmukka.

Langankierto tehdään aina seuraavan silmukan mukaan, eli jos viimeksi päättelemäsi silmukka on oikea, ja seuraava nurja, langankierto tulee nurjan silmukan mukaan edestä taakse.

Jos jokin jäi epäselväksi, jätä ihmeessä kommentti, niin selvennän asiaa. Otan mielelläni vastaan myös palautetta ja ideoita. Oliko ohjeessa jotain erityisen hyvin/huonosti toteutettua? Onko sinulla toive jostakin muusta ohjeesta tai aiheesta? Jätä kommentti, teen parhaani toteuttaakseni toiveenne!

13 comments on “Joustava päättely, OHJE”

  1. Kiitos selkeästä ohjeesta! Minulla on hyvin huono ”päättelykyky” ja tuskailin pitkään kärjestä aloitetun sukan varren kanssa, ensimmäinen päättely oli ihan liian kireä, piti purkaa, löysemmällä päättelyllä reunasta olisi tullut ruma liian isoilla silmukoilla. Tällä ohjeella onnistui, tuli nätti ja joustava reuna :)

  2. Kun ohjeessasi kerrot, että ennen oikein kudottua silmukka tehdään langankierto takaa eteen, niin minun logiikallani (kun katson kuvaa) teet sen edestä taakse eli siis puikko kulkee edestä taakse. Ja taas päinvastoin nurjan silmukan edellä! En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat selostuksellasi, ellet puhu siitä, miten lanka kulkee. Silloin se mielestäni olisi pitänyt myös sanoa niin. Onneksi sentään on kuvat, jotka puhuvat enemmän kuin tuhat sanaa <3

    • Hei! En ole aivan varma ymmärsinkö mitä tarkoitat, mutta tosiaan kyseessä on langan kulkusuunta puikolla. Esimerkiksi nurjaa silmukkaa edeltävä langankierto suuntautuu puikon takaa eteen. En tiedä miten sen paremminkaan selittäisin, mutta kuten sanoit, onneksi on kuvat. Tällöin pienet epäselvyydet selostuksessa selkiävät hyvin. 😊

      • Ymmärsit oikein. Mutta ei tämä pääasia ollut, kunhan ihmettelin ja että tiedät, että joku ei ymmärräkään sitä, mitä selitetään (vaikka olen ikäni kutonut, monta kymmentä vuotta). Ohje sinänsä oli upea. Päättelin juuri villatakin kaula-aukon resorin tällä ohjeella ja siitä tuli kaunis, joustava ja varmasti paremmin kestäväkin!

        • Ihan mahtavaa kuulla, että ohjeesta on apua. :) Pitää miettiä, osaisinko muotoilla ohjeen jotenkin ymmärrettävämmin, kiitos palautteestasi siis. On ihan totta, että minun on hyvä tietää ohjeen epäselvyys. :)

  3. Heips. Tuhannet kiitokset neuvosta.
    Mulla on muuttunu käsiala aivan älyttömästi paljo tasasemmaksi nyt ko oon siirtyny ohuempiin lankoihin. Mut luonti ja erityisesti päättely tuottaa tuskaa. Tuolla ohjeella sain tehtyä tosi hyvän päättelyn.
    Laittelen kuvaa omaan blogiini lähipäivinä. Katsastellen.vuodatus.net

  4. Hei, Kiitos kovasti selkeästä ohjeesta, kuvista ja vielä videosta!
    Näistä kaikista oli aloittelijalle suuri apu. Neuvoillasi sain sukanvarren pääteltyä joustavaksi :)