Ompelut jatkuvat. Tällä kertaa parit haalarit pikkuneidille. Lyhythihainen yöhaalari Brindille & Twigin kaavasta ja olkainhaalari Ottobresta. Olkainhaalarin valmistumisesta on kyllä jo aikaa, ja se alkaa olla jo hieman pienikin… Ehkä siis on jo korkea aika esitellä se.

haalari1

Vaaleanpunainen laivatrikoo on Jätti-Rätistä ja ilokseni huomasin, että siihen sopii kuin nakutettu varastostani löytynyt Noshin sininen trikoo. Tein samasta yhdistelmästä itselleni imetyspaidan, päävärinä sininen ja imetyskappaleessa vaaleanpunaista. Liljan haalarin kaava löytyy Ottobre 1/16-lehdestä, kyseessä on siis Koala-haalari. Pieniä muutoksia tekisin tähänkin kaavaan. Näin pienelle helposti puettavat vaatteet ovat kivoja, joten seuraavaan haalariin tulee nepit olalle. Tässä ei siis ole neppeja kuin haarassa, ja niitäkään ei koko matkaa, joten vauvan pujottaminen haalariin on aika vaikeaa. Muuten tykkään tässä mallissa haarassa olevista neppareista, helpottaa vaipanvaihtoa kivasti. Pitkät resorit lahkeissa ovat myös ihanat.

haalari3

Taskun kiinnittäminen vaatii harjoittelua. Ensin koitin tikata sen suoraompeleella vain läheltä reunaa, sauma kiemurteli miten sattuu ja oli ruma. Sitten keksin hyödyntää Ebaysta ostamaani paininjalkasettiä, siinä oli reunan huolitteluun käytettävä paininjalka, jossa on ohjain reunaa varten. Sitten kapealla siksakilla ommellen reunasta tuli todella siisti. Harmi vain, että tasku meni vinoon. 😂 Taskun paikkaa voisi hyvin vaihdella, ommella esimerkiksi takataskut, jolloin haalari saa uutta ilmettä.

haalari2

Neppien kiinnittäminen on kyllä niin vihoviimeistä puuhaa, että siihen otan vastaan kaikki vinkit. Aina joku neppi irtoaa käytössä ja kiinnittäminenkin on työn ja tuskan takana. Kanttauksessa on kuitenkin saumurin sauma ja kangaskerrokset ja neppari pitäisi siitä saada läpi. Minulla on neppareja Ebaysta, ovatko Prymin kalliimmat nepparit sitten tosissaan parempia, että niihin kannattaa investoida?

unihaalari1

Unihaalarin ompelun aloitin kiireellä, kun oli ne muutamat hellepäivät. Liljalla kun ei ollut lyhythihaisia yöpukuja. No, kun sain haalarin valmiiksi, helle loppui, eikä tämä ole vieläkään tullut käyttöön. Ehkä vielä joskus. 😀 Haalarin kaava on jälleen kerran Brindille & Twigiltä, olen vaan yksinkertaisen ihastunut niihin. unihaalari4Kaavoissa on mukana muunnelmia ja ohjeet ovat selkeät. Kangas on Jyväskylän Kangaskaupan possupussista. Nämä pienet vaatteet ovat ihania ommeltavia, kun kangasta menee niin vähän. Sitä menee jopa niin vähän, että vielä pääsee halvemmalla kun itse tekee. Aikuisten vaatteet ovatkin sitten eri asia…

Tässä kaavassa ei ollut lyhytlahkeista versiota, mutta sen muokkaaminen nyt käy ihan helposti, senkun poikkaisee lahkeen lyhyemmäksi. Mitään pakollisia muutoksia en tähän kaavaan keksinyt, hihan- ja lahkeensuista nyt voisi jättää välillä kanttaukset pois ilmettä muuttamaan – ja vaikka laiskuuttaankin. Tietysti kanttausten kanssa myös saumoista tulee paikotellen melko paksut. Ohjeessa käsketään kiinnittämään hihansuun kantit ennen saumurointia, jolloin saumurin sauma jää kyllä herkästi pilkottamaan. Ja saumasta ei muutenkaan tule nätti mielestäni. Jossain näin ohjeen, jossa ommeltiin melkein kanttiin saakka saumurilla, ja sitten loppupätkä ompelukoneella. Ompelukoneella vielä ommeltiin kanttauksen saumanvarat molemmin puolin, jolloin saumasta tulee siisti ja ohut. Tätä tyyliä kokeilen seuraavaksi kyllä. ☺

Koska etu- ja takakappaleet menevät pääntieltä ristiin (mikä pääntie tämä siis on?), neppejä ei tarvita, vaan pääntie antaa riittävästi periksi. Haaroissa on jälleen nepit, jotta pukeminen ja vaipanvaihto on helppoa.

Olkainhaalari

Kaava Ottobre 1/2016, Koala
Koko 62
Kangas Jätti-Rätin venetrikoo, Noshin sininen jersey

Unihaalari

Kaava Brindille & Twig; One-piece
Koko 62
Kangas Jyväskylän kangaskauppa